BILSTEIN – testováno na Nordschleife a ověřeno Walter Röhrlem
Bilstein je celkem unikátní firmou. Na trhu neexistuje nikdo, kdo by dokázal nabídnout originální tlumiče pro téměř všechny vozy na trhu, uměl je dále vylepšit díky dokonalé 1-plášťové konstrukci a zároveň na ty stejné vozy vyvinout a vyrobit i kompletní regulovatelné a stavitelné podvozkové. Ty pak ještě otestovat na vlastní testovací trati Papenburg (sdílenou s Porsche) a v rukou Walter Röhrla je dostat na absolutní limit i na legendární Severní smyčce okruhu Nürburgring. I z těchto důvodů je Bilstein dvorním partnerem firem jako Mercedes, Jaguar, ale především celého Porsche, kterému dodává i elektronicky regulovatelné podvozky PASM. A v námi oblíbené Mazdě chytré hlavy z vývoje o schopnostech Bilsteinu vědí už dávno. Proto Bilstein tlumiče dostala již v roce 1999 i limitovaná edice MX-5 k jejímu desátému výročí a nově i poslední generace ND. Bilstein využívá i Caterham a perlou budiž výroba tlumičů Bilstein i pro Bugatti Veyron. To už je slušná kompetence, co říkáte? Koho zajímá, kde se skrývá tajné kouzlo Bisteinu, ať čte dále. A kdo bude chtít vyzkoušet toto kouzlo na vlastní kůži má díky ELITu možnost to zjistit za nejlepší možné ceny na trhu. Vše v článku.
Proč vyzkoušet BILSTEIN tlumiče nebo rovnou kompletní kity:
- U všech řad tlumičů a kitů od B6 výše se používá vždy 1-plášťová konstrukce jako u nejdražších supersportů
- Spojení nespojitelného - naprosto delikátní jízdní vlastnosti pro použití na rozbitých okreskách i ultimátní chování na závodních tratích. Díky 1-plášťové konstrukci u jiných značek nezažijete
- Všechny typy tlumičů a kitů jsou profesionálně laděny každému vozu na míru, testovány na severní smyčce okruhu Nürburgring a na vlastní trati Papenburg, kterou Bilstein sdílí s Porsche
- Celý sortiment B6 až B16 je vyroben v Německu – tedy skutečná garance „Made in Germany“
- TÜV certifikace všech položek
- Šíře sortimentu - pokrytí téměř celého vozového parku samostatnými tlumiči (B6/B8) a kompletními sadami tlumičů a pružin (B12) a bezkonkureční šíře nabídky kompletních stavitelných kitů (B14/B16)
Kouzlo 1-plášťové konstrukce
Většina automobilových nadšenců načetla spoustu materiálů na desítkách serverů a diskusí. Bohužel zde panuje spousta fám, polopravd a nesmyslů. Pouze hrstka zasvěcených ví, o čem mluví. Jde o samostatný obor, kterému někteří zasvětí celý život. Máme-li vše ale zjednodušit do elementární informace pro skutečného nadšence prahnoucího po dokonalém chování, ta nejzásadnější informace je v zásadě jednoduchá. Ten nejlepší tlumič musí být vyroben jako 1-plášťový a ne jako 2-plášťový jako je tomu u 98 % případů v současnosti vyráběných vozů.
Přednosti 1-plášťového řešení Bilstein x klasické 2-plášťové tlumiče - mnohem větší pracovní plocha pístu a tím jemnější a rychlejší reakce; nulová ztráta tlumícího účinku pod zatížením díky vyššímu tlaku plynu a přestupu tepla přímo do okolí; větší boční tuhost.
To je základní předpoklad. Bude-li vám někdo tvrdit opak, nevěřte mu. Klasické 2- plášťové tlumiče jsou dostačující, ale z hlediska kvality tlumení mají prostě svoje fyzikální limity dané konstrukcí. A je jedno kdo je vyrábí. Z osla koně neuděláte. Konkrétně jde o náběh tlumicích sil (typicky v kompresi při najetí na nerovnost), jejich průběh a stálost tlumícího účinku během delší ostré jízdy. Naprosté většině vozů a především jejich majitelům bohatě stačí 2-plášťové řešení. Proto se téměř výhradně používá. Pokud to ale výrobce myslí se svým sportovním modelem skutečně vážně a chce majiteli nabídnout už v základu to nejlepší, tak musí vždy sáhnout po 1-plášťové konstrukci. Ta vyžaduje technologicky výrazně dražší výrobu kvůli mnohem vyšší přesnosti, speciálnímu drahému těsnění kvůli 5-násobně vyšším tlakům stlačeného plynu, hladkosti vnitřního povrchu trubky a mnoho dalšího. Za vyšší cenu ale přináší obrovské benefity vycházející ze samotné fyzikální podstaty spočívající především právě v téměř 2-násobném průměru pístu jako u identické 2-pláš´tové konstrukce. V praxi se to projevuje ve formě mnohem plynulejšího a rychlejšího náběhu tlumících sil, kterou okamžitě poznáte především na rozbitých okreskách nebo retardérech a nerovností závodních tratí. Důvodem je primárně skutečně větší průměr pístu tlumiče, kdy nedochází k hydraulickým ztrátám a citlivost celé soustavy je mnohem vyšší, čímž nedochází při najetí na některé nerovnosti k oněm známým tupým ránám do karoserie, kde by se jinak klasický 2-plášťový tlumič ani nezvládl tzv. „utrhnout“ a celý dynamický ráz by přešel do karoserie vozidla. Tyto tupé rány zná každý. Paradoxně se pak ale díky popsané konstrukci i tužší 1- plášťový tlumič chová komfortněji než „měkčí“ 2-plášťový. U Bilsteinu je vše podpořeno desítkami let zkušeností s laděním sestav ventilkových mechanismů přes které se olej při tlumení přepouští. To je ostatně další největší know-how každé firmy.
Dále díky 1-plášťové konstrukci dochází k mnohem k lepšímu chlazení a přestupu tepla přímo do okolí (zkuste si v létě jít zaběhat v tričku a zimní v bundě, můžete být jakýkoliv sportovec a stejně se zapotíte výrazně více…přesně tak se chová 2-plášťový tlumič) a je tak zaručena stálost tlumícího účinku i při ostré jízdě na rozbité okresce nebo na okruhu, což je velmi častý problém nejen u závodních jezdců. To je navíc podpořeno i 5-násobně vyšším tlakem plynu uvnitř 1-pláštového tlumiče oproti klasickému 2-plášťovému. Tlumící olej tak nemá šanci nikdy pěnit a snižovat tak účinnost tlumení.
Charakteristika konkrétních tlumičů se naladí podle určení a technických dat vozu týmem inženýrů a po té se otestuje v laboratoři na stolicích.
1-plášťové tlumiče využívají pouze nejdražší vozy
Přesně z výše stručně popsaných důvodů všechny profesionální závodní vozy napříč všemi disciplínami světa jiné než 1-plášťové řešení nepoužívají a je jedno o jakou jde značku – těch kteří to dokáží je ale jen hrstka. V profesionálních závodech náklady nehrají roli. Prioritu má co nejlepší funkce. V prvovýrobě pak toto řešení používají jen supersporty s cenou většinou od 3 miliónů výše (vyjímkou jsou pak u běžných vozů některé francouzské automobilky u zadních náprav kvůli velkému úhlu uložení tlumiče nebo právě Mazda MX-5 v poslední generaci a některá Subaru). Jako konkrétní případ osvětlující celé pozadí této konstrukce a její řídké použití v praxi demonstrujme nejlépe na příkladu Porsche. Aktuální i předchozí modely 911 (tedy 991, 997 i 996) jsou etalonem jízdních vlastností. To ví každý. Přesto všechny z prvovýroby používají na přední nápravě tlumiče pouze klasické 2-plášťové konstrukce. I zde z důvodu nižších nákladů. A to včetně S verzí, ale i GTS a Turba. Jsou samozřejmě naladěny, jak nejlépe se dalo, ale nikdy nemohly překročit stín svých konstrukčních limitů. A přesně tohle je jeden z hlavních důvodů, proč se pak při svezení v GT verzích (GT3 a GT2) každý sportovní novinář rozplývá nad dalším nepochopitelným a přesto citelným vylepšením jízdních vlastností, trakce a zpětné vazby odpružení oproti ostatním 911 avšak bez kritiky ztráty komfortu, ba naopak. Pouze tyto GT verze totiž dostaly do kolébky od Porsche a Bilsteinu tlumiče 1-plášťové konstrukce. Na tomto faktu nic nemění ani moderní elektronicky regulovatelné tlumiče, kde dochází k regulaci útlumu v reálném čase, a může jimi být vybavena běžná 911 (tzv. PASM systém), ale i běžný VW Golf nebo už i Opel Astra. V těchto případech jde však stále o klasické 2-plášťové řešení limitované právě svojí mechanickou konstrukcí, ačkoliv jde díky tomuto elektronickému řízení o obrovský posun. Přesto je 1-plášťová konstrukce s elektronickou regulací k dispozici zatím pouze poslednímu Porsche GT3. S Bilsteinem si lze ale podvozkově udělat GT3 i z běžné 911…
Po ověření projektovaných tlumících charakteristik následuje praktické testování na testovací trati v Papenburgu a na severní smyčce Nürburgringu, kde se podle subjektivních pocitů testovacích jezdců (včetně Walter Röhrla) dělají operativní změny v nastavení ventilkových mechanismů a tím konkrétní cílené změny v tlumení v kompresi nebo odskoku. Tohle je skutečné profesionální ladění!
Kdo nabízí 1-plášťové tlumiče na trhu
Když je 1-plášťová konstrukce tak skvělá, proč ji nepoužívá každý pro přední i zadní tlumiče? Jak bylo nastíněno, důvodem je cena a rovněž technologické kompetence kvalitně takové řešení vyrobit. Kromě Bilsteinu je na trhu takových výrobců hrstka a většinou jde o úzce zaměřené výrobce nebo závodní divize. Typicky je to o ÖHLINS a ZF RACING, které mají v nabídce pro aftermarket jen několik desítek položek nebo i méně (ZF). Firmy jako KONI a KW zase nabízejí 1-plášťové řešení pouze pro nejdražší závodní aplikace (obdoba Bilstein Clubsport). Závodníci by od nich nic jiného nekoupili. Hádejte proč? Dále třeba REIGER se zase zaměřuje hlavně na rally. A poslední jmenujme BWI, což je sice technologická špička nabízející magnetoreologické tlumiče pro automobilky jako Ferrari, ale v aftermarketu si nic nekoupíte. O dalších výrobcích nemáme informace. Pouze Bilstein tak má ze všech 1-plášťových výrobců pokrytí na téměř celý vozový park. A kdo jednou vyzkouší kouzlo nespojitelného – tedy precizních jízdních vlastností s plyšovým vyhlazováním veškerých nerovností rozbitých okresek a závodních tratí jako je třeba Sosnová, nebude chtít u svého vozu už nikdy jinak. A není třeba kupovat celý kit. Spoustě lidem, především do běžných vozů, budou stačit samotné tlumiče B6 nahrazující ty originální 2-plášťové. A tyto tlumiče (B6) lze použít s původními originálními pružinami. I obyčejná služební Octavie se s nimi promění v zábavný vůz. Pokud je ale spojíte i s jinými dohromady laděnými pružinami (Bilstein spolupracuje nejvíce s Eibach) vykouzlíte najednou ze svého auta zcela jiný vůz. Pokud si připlatíte za možnost regulace, dostanete do rukou to nejlepší, co na trhu existuje. Vše viz dále.
Nabídka BILSTENU – kompletní pokrytí a velká řada možností
Níže uvedené výkonné tlumiče a kity Bilstein vyšších řad jsou vždy 1-plášťové konstrukce – kromě originální řady B4. Všechny tlumiče i kompletní kity mají homologaci TÜV pro běžný provoz.
B4 – originální tlumiče
Tyto tlumiče jsou přímou náhradou originálních tlumičů, velmi často byl právě Bilstein i tím kdo je automobilce dodal do prvovýroby. Kvalita je špičková, ale naladění nemusí vyhovovat každém a především se jedná o klasickou 2-plášťovou konstrukci, která má z hlediska jemnosti svojí práce svoje limity. Zde jsou uvedeny pouze pro úplnost informací.
B6 a B8 – pro všechny nadšené řidiče, ale i pro naložené dodávky
Technologicky je to nejlepší, co je na trhu k dostání mezi samostatnými tlumiči. Jejich montáží do jakéhokoliv vozu – od Škody Fabia po BMW M3 zásadním způsobem vylepšíte jízdní vlastnosti a paradoxně zvýšíte komfort! B6 jsou tlumiče přímo zaměnitelné za ty originální, pro použití se sériovými pružinami, bez potřeby jakýchkoliv úprav, avšak velmi benefitující z 1- plášťové konstrukce popsané výše v textu. Tlumiče B8 jsou téměř úplně shodné, avšak mají zkrácenou pístnici pro majitele vozů, kteří již mají snížený podvozek o 3cm a více (použity sportovní pružiny) a tomu může být lehce upravena i tlumící charakteristika. Jinak se jedná o identické řešení z hlediska naladění. U obou řad pak ale společně platí, že tlumiče mají o něco tužší charakteristiku oproti tlumičům originálním. A pokud měl vůz v originále elektronickou regulaci, tak pomocí systému „plug and play“ ji umožňují nadále! Navzdory tužší charakteristice se ale paradoxně budou tyto tlumiče v reálném provozu na rozbitých cestách chovat jistěji a dokonce i komfortněji než ty originální. Jízdní zážitek, jistota průjezdu zatáček a zpětná vazba od podvozku se dostane na jinou úroveň. Vše díky daleko většímu pístu a ventilkovému mechanismu a tím lepším hydraulickým poměrům atd. Přitom doporučené MO ceny začínají již na pouhých 2500 Kč bez DPH za jeden tlumič. Všechny 4 tlumiče na celý Ford Focus III vyjdou na cca 11,5 tis Kč nebo u BRZ/GT86 na cca 15 tis Kč. Díky ELITu jsou pak ceny pro všechny nadšence ještě mnohem nižší – stačí poptat – kontakt viz níže.
B12 – kit tlumičů B8 a pružin Eibach
Jde o kompletní podvozkový kit obsahující sadu tlumičů B8 (viz výše) a speciálně laděných pružin EIBACH (existují 2 verze podle tuhosti a velikosti snížení – Pro-Kit a Sportline), které zároveň sníží světlou výšku a těžiště vozu. Díky Eibach pružinám vůz získá na sportovní tuhosti a má ještě vyšší trakci než pouze s jinými tlumiči. Kola budou méně odskakovat a vůz se bude v zatáčkách ještě méně naklánět. To vše je vykoupeno jen minimální ztrátou komfortu, jelikož navzdory vyšší tuhosti pružin je charakteristika často progresivní a tuhost roste až s rostoucím propružením (tedy v zatáčkách) nebo velkých nerovnostech. Celkově tak dojde opravdu k zásadnímu zlepšení jízdních vlastností. B12 obsahující pružiny Pro-Kit jsou tou nejlepší variantou, pokud je vůz trvale používaný i v běžném provozu a majitel chce za rozumné peníze vylepšit trakci pro občasné okruhové hrátky a amatérské závody jako třeba právě MX-5 cup, ale nechce ztratit nic z komfortu a příliš mnoho ze světlé výšky vozu (většinou 20-30mm). Kdo to ale myslí s okruhovým použitím vážně a nechce investovat do stavitelného kitu (B14) vezme za vděk variantou B12 s pružinami Sportline. Zde sice trošku obětuje z komfortu a světlé výšky (až 50mm), ale za odstupné peníze pro každého získá brutální trakci pro použití na okruhu, avšak stále mu oproti jiným nestavitelným kitům zůstane dostatečný komfort díky úžasným 1-plášťovým tlumičům i na běžné jezdění v provozu.
B14
Zde si již dostáváme k tomu nejlepšímu. Opět jde o celý podvozkový kit obsahující 1-plášťové tlumiče, v tomto případě se speciální antikorozní ochranou skutečně luxusního vzhledu. Tlumiče nesou speciálně laděné pružiny. Kit snižuje vůz většinou o 20-30mm s možností další regulace snížení světlé výšky vozu až do 50mm (podle použití) a tím zároveň i ke předpětí těchto pružin. S tímto řešením se dá už reálně vstoupit i do závodního světa.
B16
Tohle je vlajková loď nabídky Bilstein určená pro běžné smrtelníky do běžného provozu, ale rozsahem svého nastavení použitelná i pro amatérské a profesionální závodníky např. na Nordschleife, kde jsou tyto kity ostatně i laděny. Platí to stejné jako u B14, ale s naprosto zásadním rozdílem spočívajícím v možnosti regulace velikosti útlumu otočným ventilem ve spodní části tlumiče. Ten je snadno přístupný při sehnutí se pod vůz. Regulace útlumu probíhá jak v kompresi, tak v roztahování. V případě vozů s elektronickou regulací útlumu je tento systém rovněž elektronický („plug and play“ do původní elektroinstalace) a majiteli nadále umožňuje regulace z kabiny vozu. Navíc ale s rozšířenou možností nastavení a u některých vozidel jde tlumení regulovat a následně sledovat výstupy i přes aplikaci v mobilním telefonu. Nic lepšího pro běžného smrtelníka na světovém trhu neexistuje. Alternativou jsou pouze kity od švédských specialistů Öhlins a německého ZF Racing. Aplikační pokrytí těchto značek je ale opravdu minimální.
Bilstein Club-Sport
Další level posouvající použití oproti B16 více na závodní tratě, ale stále s TÜV certifikací pro běžný silniční provoz. Hlavním rozdílem oproti Bilstein B16 je možnost regulace útlumu v kompresi a roztahování odděleně (2 otočné ventily), což znamená 100 možných kombinací nastavení. To ale využije pouze skutečný specialista a odborník. Zároveň mají tyto kity svoje speciální horní uložení (uniball) umožňující nastavení odklonu, což může být samozřejmě zásadní parametr. Tyto kity je možno dále individualizovat volbou jiných pružin a také je majitel v případě zájmu může později zaslat na repasi přímo do Bilsteinu (u závodního použití je to standard). Zkrátka jde skutečně o stejný základ, jako se používá v motosportu, zde však stále homologovaný pro běžný provoz.
Jak to tedy dělá konkurence?
Jediná relevantní konkurence Bilsteinu byla popsána stručně výše. Na trhu samozřejmě existuje celá řada vysoce kvalitních podvozkových kitů a samostatných tlumičů, které však nikdy nemohou překročit stín svých konstrukčních a fyzikálních limitů klasické 2-plášťové konstrukce. Ta se projeví ve 2 zásadních oblastech. Klasická česká okreska s hrbolatým povrchem, kdy celé auto bude odskakovat a na skutečně velkých nerovnostech půjde o sadomasochismus a dále potom při ostrém okruhovém použití, kdy jemnost reakcí (a tím trakce) a hlavně trvalost účinku bude klesat s narůstajícími koly. Jemnost a čitelnost velkého pístu a 25 barů stlačeného vzduchu 1-plášťové konstrukce prostě nemáte jak nahradit. Pokud máme ale konkrétně jmenovat ty nejlepší 2-plášťové varianty na trhu, asi by bylo třeba zmínit Eibach Pro-Street S, kity HR a KW. Velkou neznámou je většině asi španělský výrobce tlumičů AL-KO, který tlumiče do kitů dodává právě do KW, ale samostatně je prodává pod svou značkou. Nikoliv však celé kity.
Naprostým nesmyslem je ale investovat svoje peníze do levných čínských značek (ikdyž čínsky nezní, ale jsou), kterých je plný internet a všechny eshopy. Ano, koupí získáte sice tužší pružiny a tlumiče s větším útlumem a srazíte tak nějakou sekundu času na okruhu, ale totálně zabijete použitelnost vozu na běžných okreskách a živostnost takových řešení se kvůli nekvalitě zpracování, tolerance vnitřních ventilkových mechanismů a vnitřnímu opracování trubek počítá doslova na motohodiny.. I pružiny ztratí svoji původní tuhost po pár měsících a vůz trochu klesne. Nebyly totiž tepelně ve výrobě předepjaty. Peníze investované do kvalitního podvozku se vám opravdu vyplatí do poslední koruny. Na to si vzpomenete, až se při ostré jízdě na rozbitých okreskách budete smát od uchu k uchu z nepochopení skvělé trakce a komfortu. A to po celou dobu vlastnictví vozu. Nejen jednu nebo dvě sezóny. To už za pár tisíc navíc určitě stojí i kvůli následnému prodeji vozu.
Zkušenosti s BILSTEIN B6 v časopisu EVO
Chcete-li si přečíst zkušenosti sportovního, ale celkem konzervativního novináře Petr Hankeho s jeho Subaru BRZ osazeného tlumiči Bilstein B6 – ZDE je zkrácená verze článku z časopisu EVO z roku 2014.
Více o Bilsteinu se dozvíte na oficiálních stránkách WWW.BILSTEIN.DE, a rovněž na Youtube naleznete spoustu zajímavých videí.
ZDE je odkaz do online aktualizovaného elektronického katalogu pro vyhledání možností nabídky Bilstein pro Váš vůz.
V případě zájmu o konkrétní obj. číslo kontaktujte emailem jiri.prikryl@elit.cz nebo vit.hrzan@elit.cz a v případě, že jste se zúčastnil alespoň jednoho závodu ELIT-BISLTEIN MX-5 cup v letech 2014-2016 (počítají se i volné jízdy), bude vám nabídnuta speciální cena! Položky na MX-5 jsou však již součástí akční nabídky – viz ZDE.
Diskuze k článku "BILSTEIN – testováno na Nordschleife a ověřeno Walter Röhrlem"
celkem 0 záznamů na 0 stránkách.